Refik Anadol, “Artificial Realities: Coral”, 2023. Refik Anadol Studios’un izniyle.

Londra’da Serpentine, sanatçı Refik Anadol’un kişisel sergisi “Echoes of the Earth: Living Archive”ı (Yeryüzünün Yankıları: Yaşayan Arşiv) 16 Şubat’ta ziyarete açıyor. Görsel ve işitsel canlı performans, mekâna özgü enstalasyon ve parametrik heykel üretimi yapan Anadol, İngiltere’deki ilk büyük kurumsal sergisinde mercan resifleri ve yağmur ormanlarının görsel verileriyle eğitilmiş bir yapay zekâ modelini kullanarak izleyiciyi sürükleyici bir yolculuğa çıkarıyor.



Refik Anadol, “Artificial Realities: Coral”, 2023. Refik Anadol Studios’un izniyle.

“Echoes of the Earth”, doğal yaşama ait bir veri kümesinden beslenen çok modlu yapay zekâ aracı “Large Nature Model” ile hayata geçirildi. Anadol’un kendi stüdyosu tarafından kapsamlı disiplinlerarası araştırmalarla geliştirilen model, aralarında Smithsonian Enstitüsü ve Londra Doğa Tarihi Müzesi'nin de bulunduğu birçok saygın kurumun açık erişim bilgilerini kullanıyor.

Sergide yer alan “Artificial Realities: Coral” (Yapay Gerçeklikler: Mercan) başlıklı çalışma, çevrimiçi olarak erişilebilen yaklaşık 5 milyar mercan görüntüsüyle eğitilen yapay zekâ modelinin ürettiği çok kanallı bir ses ve video deneyimi sunarak izleyiciyi sualtı yaşamının derinliklerine davet ediyor.

Sergi ayrıca, sanatçının İsviçre'nin Davos kentinde düzenlenecek olan Dünya Ekonomik Forumu'nun 2024 zirvesi için sipariş edilen “Living Archive: Nature” (Yaşayan Arşiv: Doğa) adlı işinin ilk gösterimine de ev sahipliği yapıyor. Serpentine sergisi için uyarlanan eser, dünyanın dört tarafından fauna ve flora verilerinin üç boyutlu çıktılarıyla galeri mekanını yapay zekâ eliyle yaratılmış bir yağmur ormanına dönüştürüyor.

Refik Anadol, “Artificial Realities: Coral”, 2023. Refik Anadol Studios’un izniyle.

Anadol, insan beyninden esinle, bizi çevreleyen verileri birincil malzeme olarak kullanan bir yapay zekâ modeliyle iş birliği içinde ürettiği yaratıcı evrende, teknolojinin günlük hayatımızdaki hakimiyetini, zaman ve mekân algımızı nasıl değiştirdiğini ve yapay zekâ çağında insanlığın konumunu araştırıyor. Diğer tarafta Serpentine ise, 2014 yılından bu yana yapay zekâ teknolojisini yakından takip eden bir kurum. Sanatçılar Cécile B. Evans, James Bridle, Jenna Sutela, Ian Cheng, Pierre Huyghe ve Hito Steyerl ile geliştirdiği çeşitli projeler, King's College London’ın iş birliğinde kurduğu yaratıcı yapay zekâ laboratuvarı Creative AI Lab alana katkılarının başlıca örnekleri. Anadol’un yakın tarihli işlerini bir araya getiren bu sergi de Serpentine Sanat Teknolojileri departmanının yapay zekâya odaklanan araştırma programının başlangıç noktasını oluşturuyor.

Claude Adjil’in küratörlüğünde, Liz Stumpf (yardımcı küratör), Brittany Stewart ve Halime Özdemir (prodüksiyon) tarafından hazırlanan “Echoes of the Earth: Living Archive”, 7 Nisan 2024 tarihine kadar ziyaretçilerini bekliyor.